5 octombrie 2020

Vorbe din pluton

     Amu' să vezi distracție! Am zis să mă ocup un pic și de alfabetul mersului în pluton, dar e ceva de muncă. Am căutat și pe net, dar e mai greu cu traducerea din engleză și o să încerc să fac anumite paralele cu ce știu și eu deja, ca un mini-veteran al mersului la șosea. Mai mult mini decât veteran, dar ăsta sunt eu, nu aveți altul. Sunt atât de mulți termeni folosiți, un fel de jargon al ciclismului, încât îmi va fi greu să aleg cele mai importante sau amuzante vorbe din pluton. Sunt sigur că pe multe deja le-ați auzit urmărind ciclism la tv, Ciocan e foarte generos în explicarea termenilor. Dar pentru că nu am decât o jumate obosită de neuron, în afară de "vânt de morcov", "trenuleț", "cotețar", "cade pianul" și "bunny hop", zău dacă mai știu și altele. Așa că merge copy/paste. Îmi dau seama că îți dai seama că fac pe victima, că doar mai știu și eu câteva alte exemple, dar îmi place să atrag mila ca un câine flămând în așteptarea unui os. Nici nu știu cum să le ordonez, alfabetic sau după numărul de pe tricou, sigur că o să ratez câteva, dar mea culpa, sunt pă tratament.
      "Vânt de morcov" e atunci când bate din lateral și oamenii se aliniază frumos din direcția vântului spre marginea cealaltă a drumului, încercând să se protejeze cât mai mult. Îi zice și mers în formă de echer (echelon), nu știu dacă îl traduc bine, dar ideea e că nu mai mergi fix în spatele celui din fața ta, ci pe laterala fără vânt, cu o juma' de roată mai în față decât dacă ai sta normal la plasă, fix în cauciuc. Dacă sunt mulți, fac o rotație la trenă ajungând în față prin partea ferită de vânt. Asta se cheamă "morișcă", nu mai fac alineat separat. Foarte spectaculos, cele mai tari curse au așa ceva, mai ales în primăvara belgiană, dar am avut și la campionatele mondiale de ciclism din Qatar în 2016, cursa aici. În engleză îi zice "echelon". 
     "Trenuleț" e termenul folosit pentru un șir de rutieri din aceeași echipă care are rolul de a conduce sprinterul echipei cât mai aproape de linia de finish, ca să consume cât mai puțină energie înainte de a lansa sprintul final. Cu cât mai multe vagoane are trenulețul, cu atât mai bine pentru sprinter. Unul câte unul, vagoanele trag de rup picioarele și apoi se dau la o parte. Când trenulețul e foarte puternic, e ca și cum sprinterul ar fi un atacant lăsat singur în fața portii goale. 
     "Cotețar" e termenul folosit pentru a-i identifica sau enerva pe cei care stau mereu la plasă, adică nu merg niciodata în față, sau foarte puțin. Italienii sunt considerați cei mai mari cotețari, deși spaniolul Alejandro Valverde pare că e cel mai mare dintre toți. Să fie el sanatos, câștigă atât de multe curse că nici nu mai contează cum o face, că doar nu păcălește pe nimeni, e doar tactică. În engleză sună frumos, elegant, "Wheel sucker", adică sugător de roată 😃😃
    Când "îți cade pianul", nu se aude vreo capodoperă cu mâzgălituri pe portativ sau vreo soprană reglându-și corzile vocale. Se aude jale maximă de la picioare! De cele mai multe ori se întâmplă pe o urcare după ce ai fost mare viteaz înainte și ai consumat resursele. Sau când tragi prea tare și rămâi fără energie, și scapi plutonul ca pe un săpun ud în baia comunală. Am trăit-o și eu la Panciu, la Velopower, am stat cu ăia buni (sau, mă rog, mai buni ca mine), și pe ultima urcare îi număram pe cei din plutonul meu când mă depășeau. Lovitură gravă la moral. Poate că nu am fost cotețar îndeajuns de bun, cine știe!?
     "A da distanță" e termenul folosit atunci când un rutier pierde plutonul din care făcea parte și îl priveste depărtându-se, el rămânând în urmă fără posibilitatea de a recupera. Eu zic că e un mod elegant de a spune că ești praf, dar ca un gentleman, le permiți celorlați să se departeze. Mare om, mare caracter! 😃😃😃
      Poate ai mai auzit prin comentarii despre "gregario". Nu, nu, nu e Gregorio Rizzo, e gregario, adică om muncitor, cu dor de ducă dar care trebuie să ducă doar pentru liderul echipei, muncește pentru el, îi cară uneori și bidoane de apă, poate îi mai dă și roata sau bicicleta dacă e nevoie urgentă. E omul care duce greul într-un tur de mai multe zile, nu prea câștigă etape sau curse, dar e unul din stâlpii echipei, de obicei e cam cel mai vechi din echipă, are experiență și e foarte docil în îndeplinirea strategiilor echipei. 
     "Musette" se citește "miu-zet" și vine de la punga cu bunătăți pe care o primesc cicliștii de la oamenii din echipă care stau pe marginea drumului și îi așteaptă. E mâncare acolo, e de băut, nimic suspect, că de multe ori se aruncă după ce rutierul își ia ce are nevoie, un gel sau un bidon. Încă nu am făcut rost de vreuna, dar e pe listă, sper să o prind într-un mare tur. Că prin Turul Romaniei nu am văzut să se folosească așa ceva. I-am zis pungă, dar e de fapt o sacoșică draguță pe care o atârni de gât până scoți tot din ea și apoi o arunci fanilor de pe margine să o aibă amintire.
    "Soigneur" nu e ăla de îți toarna vinul când ești pe biclă, e nenea care are grijă de tine pe traseu, îți dă bidoane cu apă și plasa cu mâncare, uneori stă cu roți de rezervă pe porțiuni de drum dificile, face masaj la tâmple și nu numai după zile grele, mai și gătește, mai și conduce mașina de asistență tehnică. E un fel de valet, care ajută cicliștii să se concentreze pe ciclism și să uite de restul problemelor. Eu credeam că e și mecanic, dar cică nu se suprapun, că șade rușine! Ete-teee, avem și pretenții amu!
     "A da ciocane" e atunci când mersul/pedalatul nu e lin, rotund, și pare că doar apeși pe pedale, mai ales când ești obosit și arunci toată greutatea pe apăsarea pedalei. După ce îți cade pianul, cam dai ciocane. Se poate să dai ciocane și dacă nu ai pedale SPD și atunci chiar nu ai cum să mergi rotund, că doar apeși. Și rupi genunchii, vărule, cum am făcut eu pe mtb cu adidașii de stradă. Un sărak! 
     "Grupetto" e ultimul grup într-o etapă, oamenii obosiți rămân în urmă și se grupează ca să le fie mai ușor la înaintare. I se mai spune și autobuz sau grupul vesel, că aici nimeni nu trage decât ca să ajungă în timpul de control la sfarșitul etapei și să nu fie descalificați. Văd amu' în Giro 2020 că se folosește "grupetto" și pentru un grup de rutieri, nu neapărat ultimul. Aștept o confirmare oficială de la domnul Ciocan, îl intreb la Pucioasa pe 18 octombrie la "The Wall".
     "A băga viteză în picioare" se referă la antrenamentele pe bicicletă în spatele unei motociclete sau mașini mici, care ajută ciclistul să ruleze cu viteze foarte mari, de obicei peste 50 kmh, fără să moară de la efort. Cică se obișnuiește creierul cu viteze ridicate și nu ți se mai pare că zbori când rulezi în pluton cu peste 50 la oră și te miri ca proasta-n targ. Am încercat și eu de câteva ori, dar tot ca proasta-n targ am rămas! Un tut!😃😃😃😃 În engleză îi zice motor pacing.
     "A lua roata cuiva" nu presupune vreun furt, încă. Doar că în momentul în care cineva atacă din pluton, cel care se ia după el zice că i-a luat roata, nu îl lasă să se depărteze. Se întâlnește mai ales la șosea, uneori și la ciclocross.
     "Evadare" se folosește pentru cel/cei care atacă din pluton și se depărtează, rulând undeva în fața plutonului. De obicei e alcătuit din rutierii echipelor care nu au șanse să câștige etapa la sprint sau nu pot lupta pentru clasamentul general. Așa că, pentru expunere media, atacă și stau în fața camerelor, până îi înhață plutonul. De cele mai multe ori, evadările sunt prinse de pluton înainte de finish, dar membrii evadărilor sunt lăudați și primesc premii de combativitate. 
     Am mai gasit "noodle arms" pentru ăia de folosesc brațele doar să țină furculița sau să se spele pe dinți. Nu am termen în română, traducerea fiind brațe de tăiței, dar ar fi un fel de somalez cu bicicletă. Fals plat e atunci când drumul urcă sau coboară fără a avea o pantă/rampă prea accentuată, dar se simte imediat la picioare. Pavate e termenul folosit pentru porțiuni de drum cu piatră cubică, foarte dificile de străbătut pe bicicletă, dar care fac deliciul curselor clasice, mai ales în Belgia. Mai e și mașina de spălat, din engleză, când încerci să stai în partea din față a plutonului, dar ești mestecat și scuipat spre spatele acestuia când încep mișcările de forță și atacurile și tu nu faci față. Și arăți ca o rufă după spălare!
     Hai că v-am plictisit și azi. Dacă nu ești tata, înseamnă că ai prea mult timp liber și de aia o arzi pe blogul cu talent! Hai ura și spor la bani! Că biciclete și sănătate avem aproape toți!
Cumva, tot modest am rămas...






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu