9 iulie 2020

Vise si visuri. Specialized.

     Hai că încep un foileton de o să mă țină minte și "Tânăr și neliniștit". Am zis să mă arunc asupra unor subiecte pe care le pot copia frumos de pe net. Mă prefac că știu despre ce e vorba, sunt scrise mai așezat, nu seamănă cu stilul meu zăbăuc. Dar mai bag și eu de la mine câteva cuvinte, să miroasă a original pe la colțurile paginii. Măcar atât. Am trecut pe la Colnago mai devreme, acum mergem la o altă bicicletă pe care am avut-o, Specialized, și am zis să învăț și despre istoria ei câte ceva, să nu mor ignorant. Adică prost. Povestea mărcii americane se înscrie în visul american, cu urcușuri si coborâșuri, profit și faliment, probleme și reușite.

     Compania, Specialized Bicycle Components, Inc., a fost înființată în 1974 de Mike Sinyard, un ciclist pasionat, în Morgan Hill, California. El îsi vânduse VW Bus pe 1,500 USD ca să finanțeze o tură ciclistă prin Europa unde a cumpărat niște pipe si ghidoane de la Cinelli, pe care le-a adus în SUA. El a început să importe componente de biciclete italienești pe care le găseai cu greu pe piața americană. Compania lui a început să producă pentru prima dată componente în 1976, un cauciuc de bicicletă pentru touring. În 1981 începe să producă primele sale biciclete, 2 modele: un sport-touring, Sequoia, și o bicicletă de sosea, Allez. Tot în 1981 Specialized a început să producă primul mtb de serie mare, Stumpjumper, un nume cunoscut și în zilele noastre, încă fiind produs și vândut cu mare succes. Designul era semnat de Tim Neenan pentru toate cele 3 biciclete, dar se bazau pe un desen original al lui Tom Ritchey, faimos producător de cadre.
      La începutul anilor '90, Specialized a introdus în producție un nou model, sub marca proprie, separată, Globe. Un model de oraș, care însă nu a avut succesul scontat și producția sa a fost întreruptă, Specialized luând hotărârea de a produce biciclete pentru oraș sub numele propriu. La fel, în 1995, a fost lansată marca de biciclete Full Force, un model ieftin de mtb care să se vânda în hypermaketuri și magazine de articole sportive, o decizie taxată imediat de magazinele de biciclete care vindeau Specialized și aveau acum o concurență neloială din partea companiei. În 1996 Mike Sinyard a trimis o scrisoare cu regretele și scuzele sale către toți dealer-ii, dar răul era deja făcut, Specialized pierzând 30% din vânzările din magazinele partenere, și, conform spuselor lui Sinyard, compania a fost la câteva sute de dolari distanță de declararea falimentului.
     În 2001, Merida Bikes, un brand taiwanez de biciclete, a cumpărat 49% din acțiunile companiei pentru 30 milioane USD, dar Mike Sinyard a rămas acționar majoritar și președintele comitetului director. În prezent, Specialized e unul din cei mai mari producători de biciclete din SUA, alături de Trek și Giant.
     Nu am atins subiectul biciclete de șosea, încă, dar încep acum. Prima mea cursieră a fost o Merida de aluminiu, mărime 58, eu "port" 54 la șosea, deci cam mare. Mă lungeam pe ea ca pe canapea, mă dureau toate cele, dar băgam și ture de peste 200 de km. Deci nu era atât de nașpa! Și văzusem eu la un prieten drag un Specialized Roubaix, o cursieră de carbon cu ceva inserții ciudate în furci care să amortizeze din șocurile produse de denivelările drumului. Gata, d-aia vreau și eu! Și când am ajuns la salonul bicicletei, la standul Specialized, un băiat priceput mi-a îndreptat atenția spre Tarmac, o cursieră mai rigidă, tare, reactivă, făcută pentru viteză. Hmmm, Dițescule, păi te las cu Roubaix-ul tău și îmi iau Tarmac, frate! Nu am avut bani pentru una nouă, luăm sh. Merge. Am făcut rost de bani, de la bancă, desigur, și mi-am cumpărat cea mai tare cursieră! Parol! Tarmac SL3, așa se numește, roșu cu negru (Milanista i-am zis cu drag), cadru carbon de 54', roți Fulcrum Racing 3, echipare 2x10 Ultegra. Bineeeeeeeeeee! Acum să ne dăm! Și m-am dat vreo patruj' de mii de km. Din nou, parol. L-am folosit cu drag și spor, pe toate suprafețele, în toate imprejurările, pe toate tipurile de vreme, mi-a implinit dorința de a mă simti ciclist. Acum a apărut varianta cu frâne pe disc și schimbătoare electronice wireless. O bijuterie. La pret de diamant rar, 11,000 USD. O bagatelă!

     Sigur că vei spune că nu au pe ce să ceară atât de mulți bani, dar e tehnologia, sunt materialele, e echiparea, roțile. Toate costă bani. Și marketingul. Dar nu e doar atât. Știu că sunt multe echipe în World Tour care merg pe Tarmac în toate marile tururi cicliste, și contează să vezi așa ceva. Plus că sunt atâția câștigători de curse și tururi care au mers pe Tarmac, prea mulți ca să îi enumăr acum. Dar e mai mult de atât, eu chiar am avut și stiu despre ce e vorba, nu e doar marketing. E știința de a crea o bicicletă versatilă pentru orice și oricine, începător sau profesionist. De fapt, pentru aproape orice, că eu nu aș cumpăra-o pentru a merge la muncă, mi-aș bate joc de potențialul său. Sigură, rapidă, compactă, frumoasă. Pierde unele puncte la rezistența cadrului, dar nu poți obține o greutate redusă altfel, așa că e un compromis acceptabil! Hai cu loto! Păsărelelor, găinaț, vă rog!😃😃😃😃

8 iulie 2020

Presiunea

     Cuvântul ăsta îmi place și nu prea. Ultimele săptămâni la muncă au început să pună o amprentă serioasă asupra bunului mers al psihicului meu și mă resimt. Toată viața simțim presiuni din toate părțile, de când ne naștem începem să resimțim presiunea așteptărilor de tot felul, de la a vorbi la o vârstă cât mai fragedă, mersul, să fii frumos, deștept. Am ratat cu brio, nu am bifat nimic, dar presiunea am tot resimțit-o. Trebuie să te ridici la nivelul așteptărilor. Încep părinții și rudele, care ascultă de gura lumii. A naibii gură! Să fii creț, să nu ai părul lung, fără blugi tăiați. Norocul meu că nu am ținut cont de asta, am purtat ce blugi am vrut, am avut plete colorate, tatuajele nu mi-au plăcut, că băgam și d-alea. A venit liceul și trebuia să fim primii la orice, mai putin la absențe. Aici am cochetat cu primul loc, deși stăteam în ultima bancă. Banca glumelor și rataților! Viață, vărule, am avut doar o corijență, la chimie, 4, in clasa a X-a. Nu știu ai mei de ea! Sau cred eu că nu știu! 😃😃😃
      Apoi a venit bac-ul. De la nota de trecere am ajuns la așteptări ireale de la familie și lume. Aici nu am mai ratat cu brio, am învățat ceva "că-conta" la admiterea de la ASE, așa că am încecat să nu fiu leneș, și am luat nota bună. Nu știu cât de pe bune a fost nota mea finală, ținând cont că media pe 4 ani de liceu a fost de 7 și ceva, iar eu am avut la bac 9,41, dar să privim înainte. Doamne-ajută la toată lumea! La ASE, iar, presiune. Să intru la buget, că deh, dă bine la cv și la tabloul familiei în lume. Norocul meu că am învățat analiza matematică de unul singur, că al meu profesor ne învăța/preda cum se rezolvă probleme de olimpiadă și noi nu știam ecuațiile de gradul 2. Păi ce pretenții să mai avem la integrale!? Din nou, eram la pregatire la cel mai bun (sau mai degrabă cunoscut ca bun) prof de mate din oraș, dar dacă nu învățam eu, intram la "cu taxă", cum au pățit leneșii mei colegi de suferință. 
      Facultatea era o gradiniță cu copii mari, mergeam rar, că purta ghinion, important era să trecem anul, să nu pierdem nimic. Am fost în grafic, aici nu mai resimțeam vreo presiune de undeva. Dar începuse perioada în care lumea avea și job, uite, ăla merge și la scoală și la muncă, tu de ce nu!? Pffffuuuu, jale! Hai și cu jobul! Pa-pa, facultate, până la licență. Așa au trecut anii 3 și 4. Până la ziua cea mare, licența, frăție!
      Duminică, ziua dinainte, am învățat și eu 5 ore, de la 12.00 la 17.00. Atât. Nu jur, că nu am de ce. Luni la prânz era scrisul. M-am pregătit temeinic, nu puteam să întârzii, stăteam prin Titan și am plecat mai devreme de acasă, să fiu sigur. Aveam în buzunar buletinul și un pix albastru, în mână "Gazeta sporturilor". Blugi și tricou largi. Nu mă interesa neapărat să iau atunci, mai era sesiune și în februarie. Dar când am ajuns acolo, toată lumea voia să ia atunci, să nu mai aștepte. Așa că presiunea a început să crească. Au urcat și pretențiile mele, 6, conașule, să fie de trecere. Nu am exagerat, că aș fi vrut mai mult, că eram chiar porc. Sau mai porc. Când am intrat în sală, normal că nu cunoșteam pe nimeni, dacă nu am fost la școală, bine că știam măcar sala! În jurul meu doar fete, culte și tocilare. Am pus-o! Bag crucioace la chept și mă înclin la zei! Vin subiectele: iar bag crucioace! Ce e, frate, acilișea!? Din 40 de grile, știu 12. Nu e bine, domnule chestor, nu e bine! Iar crește presiunea! Mai trebe 8. Norocul meu că una din fete are nevoie de ajutor și eu știu răspunsul la intrebarea ei. Booooooooooon! Amu' facem troc! Nota finală la scris: 8.40. Ceeeeeeeeeeeeeeeee!? Tocmai s-a evaporat presiunea!
      Doar "umpic", desigur, că acum iar am pus-o, am oralul cu o zi mai devreme. Noaptea o pierd făcând rezumatul unei lucrări primite de la Moș Craciun. Nici nu mai știu despre ce era. Iar presiune. Dorm o ora și mă prezint la oral, cu blug și cămașă normală, mai aranjat, așea. Vine și randul meu, sunt prea obosit să am emoții, fie ce-o fi! O tută de secretară imi pune 10 intrebări! Ai ghicit, am avut răspuns pentru toate! Ce bulan! Nota 10. Media, 9.20. Media pe 4 ani - 7.14. Cât de tare sunt!? Chef și panaramă au urmat apoi în 2 ani de master, terminat cu 8, Econometrie. Bună și aia!
      Apoi joburi, multe, parcă prea multe. Iar presiune: pai de ce nu ai și tu un job liniștit, și cu mulți bani!? Ete că nu se poate din prima, așa că mucles! Trec anii, merge vechimea, dar ce faci, nu intri și tu în rândul lumii!? Nuntă, familie, copil, casă. Offf, hai să le bifăm! Și le-am bifat! Mai târziu, dar mai bine! Că știam ce îmi doream, nu a fost de gura lumii! 
     Acum simt doar presiunea familiei de a face lucrurile cum trebuie, habar n-am ce-o mai fi și asta, dar mergem înainte! Încă am blugi largi, am barbă, păr tuns scurt de pușcărie, sunt slab de mor dar nu mor, nu am o mașină nouă, avem cel puțin o casă, un copil bun, am plantat ceva pomi, deci ia mai scutiți-mă cu achiesarea la nu-știu-ce norme sociale! Sunt așa cum îmi doresc și nu îmi pasă de presiunile exterioare! Mă stresez pentru sănătate și muncă, mai puțin pentru bani, mă stresez pentru libertate și visuri despre orice, sunt probleme de rezolvat. Dar gura lumii nu mai e una dintre ele! Mai era și presiunea exercitată de social-media, dar aia chiar e de ignorat, dacă ai 2 neuroni, că nu tot ce vezi pe net e și adevărat. Așa că mai ușor cu poze aranjate și vacanțe inchipuite! Îmi plac maxim pozele cu toată familia zâmbind, dar soții sau copiii au fard peste vânătăi! 😃
     Era să uit, presiunea în pneuri, aia e importantă, frate, că dacă nu e potrivită, faci pană sau merge bicicleta greu! Deci e bună și presiunea la ceva! Dar contează nivelul și abordarea! Restul sunt cuvinte! Hai cu manometrul, vărule!😃

1 iulie 2020

Vise și visuri. Colnago.

     La naiba, cică visele devin realitate! Păi să începem să visăm la chestii serioase, cum ar fi să câștig la loto și apoi să îmi cumpăr cea mai tare bicicletă pe care am văzut-o până acum. E vorba de un pricăjit de Colnago V3Rs, o bicicletă nonconformistă pentru cultura și tradiția Colnago, care are un fel deosebit de a suda cadrele de carbon, unic în lumea ciclismului. Dar, deh, curentele din modă și noile tehnologii nu puteau fi lăsate deoparte de unul din cei mai cunoscuți și apreciați constructori de biciclete. Așa că au băgat și ei un cadru aero, nu e primul, au mai avut câteva inainte, dar mie ăsta chiar îmi place. Clar puriștii vor arunca cu blasfemii și bidoane spre fabrica din Taiwan sau birourile din Italia, dar asta e altă discuție. Fiecare cu gustul și gusturile lui.


     Istoria Colnago nu e lungă, dacă o compari cu istoria bicicletei. Dar are un farmec aparte și dacă vrei, te poti îndrăgosti de această emblemă a ciclismului italian și mondial. Povestea incepe simplu, într-un atelier de reparat biciclete din Cambiago, via Garibaldi. Omul, Ernesto Colnago, era mecanic de biciclete și la un moment dat a început să sudeze și niște cadre, că doar la dolce vita îi permitea din plin. Frumoasă pasiune! Dar înainte de asta, ca să lucreze în fabrica de biciclete Gloria din Milano, a modificat data nașterii pentru se putea angaja de la 13 ani. S-a apucat și de curse, dar o căzătura urâtă a pus punct carierei sale de ciclist. Și s-a orientat spre mecanică. Și a ajuns omul și în Turul Italiei în 1954, la 23 de ani, ca mecanic secund în echipa Nivea-Fuchs a lui Fiorenzo Magni, care a și câștigat Turul Italiei atunci. Pe care l-a câștigat și Gastone Nencini doi ani mai târziu pe un cadru făcut de Colnago. Apoi a avut de-a face și cu echipa națională a Italiei care a câștigat aurul la Olimpiada din 1960 de la Roma pe o bicicletă Colnago, prin Luigi Arienti la proba de urmarire pe echipe, deși bicicleta purta un alt nume. Campion under-cover, ce tare! El a mai continuat să livreze cadre care purtau un alt nume, dar asta nu l-a impiedicat să ajungă la echipa Molteni a lui Eddy Merckx. În 1970, cursa monument Milano - San Remo e câștigată de Dancelli și Colnago decide să folosească asul de treflă ca simbol al afacerii sale. 

     În 1972, Colnago construiește un cadru revoluționar, din tuburi sudate special și folosind materiale foarte ușoare, care a adus greutatea bicicletei la doar 5.75 kg. Cu această bicicletă, Eddy Merckx stabilește recordul orei. Apoi in 1974, numele Colnago este pentru prima dată asociat unei echipe de ciclism, italienii de la Scic. In 1979 și 1983, Giuseppe Saronni câștigă Turul Italiei pe o bicicletă Colnago, și aduce aurul acasă pe saua Colnago de la Mondialele de Ciclism din 1983. Saronni și Colnago rămân impreună și la echipa Lampre intre 1991 și 1999, și apoi din 2007 la prima echipă arabă din pluton, UAE. La Olimpiada de la Moscova din 1980, Colnago furnizează bicicletele echipei naționale a Rusiei, iar în 1981 îl ajută pe Freddy Maertens să devină campion mondial la Praga. Cu echipa olandeză Kwantum Hallen are o colaborare de 25 de ani până in 2008 fiind cea mai lungă colaborare de până in prezent. 
     În 1983 apare Colnago Master, un model de cursieră cu o construcție unică, cu cadru de oțel sudat la rece, cu secțiunea în formă de stea, cu o furcă "Precisa" cu brațe drepte și nu curbate. Senzație! După metal și alte combinații de materiale, Ernesto Colnago a decis să folosească și carbonul la construirea cadrelor, dar fără prea mare succes. Asta până la modelul C-40 lansat cu ocazia aniversării cu numărul 40 a lui Ernesto. Desi multă lume s-a temut că e prea firavă, mai ales pentru a rula în Paris - Roubaix, cam cea mai dură cursa din calendar. Și, ce să vezi!? În 6 ani a câștigat de 5 ori, iar în 1999 tot podiumul este compus din rutieri pe Colnago. S-a câștigat Turul Spaniei pe un Colnago în 1994 prin Tony Romminger care bate și recordul orei. Au mai fost victorii în Turul Italiei prin Pavel Tonkov, campionatele mondiale în 1995 prin Abraham Olano și în 1996 prin Johan Museew. În 2004 câștigă Oscar Freire campionatele mondiale la Lisabona iar în 2007 câștigă tricoul de cel mai bun cățărător în Turul Franței un anume Michael Rasmussen și Denis Menchov câștigă Turul Spaniei două luni mai târziu.
     O noutate o reprezintă câștigarea campionatului mondial de ciclocross în 2008 prin olandezul Lars Boom, pe un Colnago C50 Cross. Fapt repetat de belgianul Sven Nys in 2013 pe un Colnago Prestige. În 2011 în Turul Franței, francezul Thomas Voeckler poartă tricoul galben pentru 10 zile, călare pe un Colnago C59. Fetele nu puteau lipsi din lista lungă de victorii prestigioase, o ciclistă pe nume Elisa Longo Borghini câștigând Turul Flandrei în 2015 pe un Colnago V1-R. 

     O enumerare succintă a unui repertoriu de victorii în curse care mai de care mai importante și mai dificile. S-au adunat 62 de titluri mondiale, 21 de mari tururi, 38 de curse clasice și 18 medalii olimpice de aur. 
     Am încercat să nu mai fiu atât de ignorant și să îmi cunosc și eu agregatul, pe care alerg ca un zăbăuc când am bilet de voie de la soție și de nevoie de la doctor. Am câteva mii de km în șaua lui și sper să mă mai țină obrajii și scarabele mulți ani de acum încolo. Normal că îmi plac bicicletele noi, cu frâne pe disc, cu cadre aero, dar parcă nu pot renunța încă la rulajul fin, precis și confortabil oferit de cadrul de carbon, mai greu decât altele, dar mai atent lucrat, mai gros și rezistent la lovituri, și cu lucrătura de maestru sculptor a îmbinărilor cadrului. Mă uit cu jind la modelul cel mai nou și mi-ar plăcea să îl am în garajul improvizat, dar adun cam greu 10,000 de iepuroi ca să îmi gâdil papilele gustative cu savoarea numită Colnago V3Rs, cu frâne hidraulice pe disc și schimbătoare electronice și 12 pinioane la spate. Parcă prea avansat pentru un bătran ca mine, așa că nu aș tuși deloc călare pe un Colnago C64, cu frâne clasice pe jantă și schimbătoare cu cablu. Bicicleta de dar nu se caută la dinții de la angrenaj! Hai cu loto, neamule!
Colnago V3Rs