27 mai 2020

Curs de matematică pentru cicliști începători

     "Bună ziua", zise profesorul. "Bu-năăăă ziiii-ua", răspund elevii. Nu, nu, nu îmi e dor de școală, la naiba, dar asta mi-a venit în minte când am zis mate. O materie nasolă, cu multe necunoscute, și înainte și după scoală. Le-am lăsat așa, în partea întunecată a Universului. Totusi, se pot aplica oarece cunoștințe de matematică la viața noastră de bicicliști. Nu o să vă plictisesc, sper, cu ecuații și/sau teoreme, dar o să aduc în discuție câteva situații când matematica ne poate scuti de certuri nedorite și rezultate negative. 
     Habar n-am câtă lume știe ecuația care stă la baza vieții de biciclist, cea care elucidează misterul numărului de biciclete de care un om normal dar pasionat de biciclete are nevoie în garajul lui, mic sau mare. Ecuația e de gradul 1 cu o necunoscută. Răspunsul e "n + 1", unde "n" reprezintă numărul actual de biciclete. Clar limita superioară este "infinit", dar sunt câteva paranteze drepte legate de buget, locuință, soție, disciplină practicată. Important e să nu fie 0, ca să ai o rezervă când bagi puiul la revizie.
      O altă ecuație matematică este legată de cât costă echipamentele pe care le cumperi anual pentru revizia bicicletei sau pentru tine. Aici, a + b + c = a, adică oricât de multe produse "b" cumperi, sau "c", prețul final transmis în casă este tot "a", la naiba. Necunoscuta "a" are mereu nevoie de o aprobare prealabilă, de aceea orice suplimentare se face din bugete secrete, oricare ar fi alea! 
     Avem și o teoremă. Dacă "a" este prețul plătit pe o bicicletă și "b" este prețul pe care îl află soția, atunci întotdeauna a>b. Situația asta te scutește de niște discuții dureroase, dar are o mare bubă: dacă dai colțul și soția vinde bicla/biclele, ghici cine se bucură mai tare decât cumpărătorul!? Corect, nimeni!
     E o parte a ciclismului care nu scapă de calcule, și anume numărul de viteze disponibile. Ai 1x12, 2x11, sau 3x9, sau orice altă combinație. Rezultatul e X. Nu știu cum, chiar nu știu, dar când dai de o rampă grea sau ai picioarele grele și terminate, acest X este întotdeauna mai mic decat Y, unde Y este numărul de viteze care ți-ar trebui. Jale maximă!
     O altă teoremă e legată de gradul de uzură al unei biciclete. Numim "a" distanța parcursă și "b" distanța declarată de vânzător. Atunci, întotdeaua a>b. Situația se mai poate balansa și îmbunătăți dacă vânzătorul are strava și poți vedea câte zeci de mii de km a făcut bicicleta respectivă. Să vezi atunci cum scade prețul! Hai cu economia de piață!
     O zona periculoasă e cea legată de furturile de biciclete. Avem și aici o teoremă interesantă. Cu cât lanțul cu care legi bicicleta e mai gros, cu atât crește efortul depus de hoț. Gradul de determinare este considerat constant, putând exista fluctuații semnificative datorate valorii bicicletei. De aceea, eu încerc să reduc riscul la 0, ținând bicicleta în casă și evitând complet lăsarea ei aiurea, chiar și legată cu un mega-lanț.  
     Participarea la concursuri e un domeniu delicat, că dacă te întreabă soția care e bugetul, tu îi zici doar de taxa de participare, X. La care tu știi că trebuie să adaugi Y - benzina, Z - batoane și geluri, plus alte chestii pe care le cumperi în și pentru ziua respectivă. Deci, X Oficial < X Real.
     Pentru unii, 7 este egal cu 0. E vorba de victoriile din Turul Franței ale lui Lance Armostrong, care tocmai va apărea într-un documentar pe ESPN în curând. Nu o să fiu niciodată de acord cu retragerea și anularea celor 7 victorii ale texanului, atât timp cât eu zic că toată lumea se dopa și el a fost cel mai puternic. Și toți au mințit, la naiba. Dar pe el l-au dat de exemplu și  toată lumea s-a mai liniștit cu dopajul, deși continuă să existe cazuri. Poate au zis că e mai bine să facă asta pentru curățarea plutonului, dar cred că nu au reușit decât parțial. 
     O anomalie pe care am observat-o este legată de geometrie. Cum naiba să ai roțile drepte când toată lumea știe că ele sunt rotunde!? La naiba, ce tare ar fi să mergem pe roți pătrate, dar nu s-ar mai numi roți, nu-i așa!?
     O alta diferență notabilă este legată de durata unui minut. 60 de secunde, corect. Dar cum naiba 1 minut de interval este întotdeauna mai lung decât 1 minut de revenire!? Oricum o dai, orice formă fizică ai avea, așa se întâmplă mereu. Ca să nu mai zic că uneori 1 minut de interval tare e chiar mai lung decat 5 minute de revenire! Magie neagră, zău așa! Sau relativitatea timpului, nu!?
     Nu știu dacă aerodinamica poate fi adăugată la lecția noastră de mate, dar se știe că forma de lacrimă e cea mai eficientă, deci teoretic dacă ești rotund, ar trebui să fii și rapid, măcar pe plat, nu!? Greșit, stai jos, 4. :)) Deși, la vale, e alta discuție!
      Probabilitatea ca o greutate corporală să fie mai mică pe Zwift decât în realitate este invers proporțională cu numărul de kom-uri pe care cineva le are pe strava. Aici e posibil să mă fi aventurat, încă nu am apucat să demonstrez această teorie, deci nu ma înjurați prea tare!
     Mai sunt și alte ecuații valabile, legate de numărul de watt-i dezvoltați în realitate și cei declarați, diferența vine de la somnul insuficient sau alte scuze decrise aici
      Dacă mai ai și alte lecții de mate pe care ai vrea să le împărtășești, chiar și unora care nu mai sunt începători în biciclism, te rog să pui aici. Adaugă valoare trecutului nostru școlăresc! Hai cu egalarea! 
stock.adobe.com
stock.adobe.com





   
     


25 mai 2020

Târgoveții

     Acum câteva zile mi-a venit, cum altfel, geniala idee să creez un grup pe Strava în care să se înscrie toată populația cu doo roți din Târgoviște și împrejurimi, până la limita de județ. Sigur că se pot înscrie și alți bicicliști, colegi de suferință sau dușmani de clasă, dar eu am început să am probleme să îi urmăresc pe ai mei acilișea pe islaz, și am zis să restrâng cercul de căutare când intru pe Strava. Aveam câteva idei legate de nume pe care le-am supus la vot prin corespondență, și am ajuns la mirobolantul titlu "Târgoveții".
     Avem o istorie a orașului de care suntem mândri, peste 600 de ani de vechime, deci trebuia ceva care să sune a "târg'. Ne gândeam și la ceva legat de Strava și kom-uri, dar lumea a votat. Avem deja 22 de membri deplini, așteptăm acum să treacă buba covid și începem să ne organizăm și în teren. Eu deja am o idee cu o cursă solitară, pe care cred că o să o aplic pe acest grup, și apoi extindem la toată Strava. Vedem, dau detalii aici, când le am.
     E interesant că avem grup și ne întrecem și la distanțe parcurse pe săptămână, urcare și viteză medie, pe lângă  clasamentele deja stabilite pe segmente. Sper să iasă ceva frumos, că doar tuturor ne place mersul pe bicicletă, dar nu toți sunt fierți pe competiție, ca mine. Și fiind un grup atât de mic, nu vor încăpea orgolii prea mari! Sau poate se mărește grupul și înghesuim niște valoroși! 
     Să ne vedem cu bine peste tot! Vedete ne facem!
Turnul Chindiei

22 mai 2020

Cum să-ți îngrijești bicicleta în 10 pași

     Mă gândeam că ar fi mers să adaug la titlu "pași de pitic", dar era prea mare. Știu că sunt multe articole pe net și sub net, dar am zis că nu strică să aberez și eu un pic pe tema asta. Și zău dacă nu o să găsești cel puțin un lucru pe care nu îl știai. Faptul că nu știu să scriu e primul dintre ele. Dar, hei, nu e doar despre mine aici, să începem articolul, zic.
     Nimic nu e mai frumos și mai rapid ca o bicicletă curată. Unii își botează agregatele, căluții, amantele, armăsarii, bijuteriile, cazanele sau caloriferele în fel și chip. Eu am început să le dau nume bicicletelor ca să pot ține o evidență a kilometrilor parcurși cu fiecare, nu ca să le alint. Strava îmi cerea să trec bicicleta cu care mă dau, și parcă "bicicleta 1" sau "bicicleta 7" nu oglindeau egoul insuficient de balonat. Așa că am găsit "Milanista", roșu-alb-negru, sau "KOM hunter" pentru aia de contratimp, chiar dacă nu am luat niciun kom cu ea, dar e altă poveste. Ideea e că botezată sau nu, adorată sau doar folosită, bicicleta cam are nevoie de întreținere. Părerile sunt împărțite în legătură cu spălatul cu apă, dar toată lumea e de acord că nu e bine să o speli cu jet puternic. Stai așa, că am început să vorbesc despre pași, dar nu am încheiat introducerea. Mai voiam să aberez un pic în legătura cu cei care nu își îngrijesc bicicletele deloc, dar am scris despre asta aici. Tot acolo am vorbit și despre cei care le țin de bibelou, dar până la urma e pana lor, în pana mea, deci mucles. E nevoie de un pic de atenție și îngrijire, nu neapărat dragoste, la naiba. Gândește că e mai ieftin să cureți decât să schimbi. Și aici mă refer în special la angrenaj și părți în mișcare, consumabile. Descriu mai jos niște banalități, dar foarte eficiente prin simplitatea lor.

1. Spală și curăță bicicleta. Ce simplu sună! Poți folosi o găleată de apă cu ceva săpun, un burete sau o cârpă, sau dacă ai chef, investești într-un kit adevărat, cu tot felul de perii și substanțe degresante. Lumea știe că motorina curăță lanțul cel mai bine, dar te și faci ca un mecanic într-o zi de salariu!

2. Umflă-ți, naibii, cauciucurile! Zău!? Păi mie îmi zici!? Sunt atât de disperat să nu pierd watt-i din cauza gumelor moi, că și la mtb mă duc cu ele beton de-mi pică plombele la orice pietricică. Dar, hei, așa sunt eu, pe tratament! Ideea e că un cauciuc bine umflat e mai puțin predispus la pene, împingi mai ușor în pedale. Și când le ai umflate bombă, să vezi cum iei curbele cu genunchiul jos, Rossi scrie pe tine. Dacă e uscat, desigur, că pe umed te împrăștii pe asfaltul lucios ca un stol de fluturi loviți de tornadă. Pârtieee! Presiunea în roți scade, așa că e bine să o ții sub control, înainte de fiecare ieșire, mai ales d-aia lungă. Ia o pompă de la Decathlon cu 50 de lei și-i bagi câți bari scrie pe el. Sau, dacă nu ești tâmpit ca mine, între limitele indicate pe marginea cauciucului.

3. Verifică-ți saboții! Cum "care saboți?"!? Mai sunt și alte feluri!? Eu îi știu doar p-ăia de frână, la naiba. Cum să zic ca să nu te superi!? Frate, dacă pui frână și totuși treci și de a doua intersecție, e cazul să schimbi saboții. Toți au o limită peste care nu e bine să treci. Că ajungi la șuruburile care îi țin pe clești și strici jantele, zău! Nu e o treabă dificilă, dar îți trebuie ceva răbdare, că nu se așează din prima. Plus că dacă nici roata nu e perfect dreaptă (formulare greșită, toată lumea știe că roata e rotundă, dăă!) o să îți ia ceva să ajustezi frânele fără să atingă în mers. Iar pe urcări, când apeși în pedale, o să atingă și mai tare. Și dacă mai ai și probleme cu acoperișul, clar pierzi watt-i când se freacă aiurea. Am zis "dacă".

4. Reglează frânele gălăgioase. La mtb sau cursiere cu frâne pe disc, reglezi frânele și scapi de zgomot, nu prea are legătură cu mizeria. Dar la frânele pe jantă, gălăgia e semn de mizerie. Mamă, ce hiperbolă! Vezi că e janta murdară, sau poate saboții s-au incărcat cu mizerii in martorii de uzură. Nu știu de unde am scos termenul ăsta, dar cred că așa se cheamă șanțurile de pe saboți care măsoară gradul de uzură și indică schimbarea lor.

5. Fă-i revizia! Da, frate, e ca ITP-ul la mașinile mai vechi de 12 ani, măcar o dată pe an o duci la o verificare temeinică, la un nene (Liviu, în cazul nostru la Târgoviște) care se pricepe și îți verifică tot. Noxe, lumini, unghi de fugă, tot tacâmul. Sau tacâmurile, că e vorba de lanț, pinioane, cabluri, cămăși, butuci, poate ghidolină și reglat roți. Cică primăvara e bine, dar asta doar dacă nu te dai și iarna. Și, nu-i așa, noi suntem niște cicliști adevărați, nu ne sperie niște apă rece și murdară la dos, deci facem revizia toamna! 😀

6. Să nu ai roata 8! Sau poate îți place dansul și miști din cur mai abitir decât dai din pedale. Când vezi că dansează fără muzică, fă o dedicație la atelierul de biciclete (din nou, Liviu) și roagă-i să îți îndrepte roțile. Dacă nu o faci, lucrurile se complică și pierzi mai mult decât la impresia artistică. Nu e complicat să întinzi niște spițe, dar mai bine să le facă ăia de se pricep. Zic.

7. Lubrifiază. Nu, nu, nu e reclamă la durex, e un sfat simplu și eficient. Bagă, frate, wd40, la toate partidele de sex între metal și metal, să meargă ca unse! Dar ai grijă să nu dai cu ceva uleiuri speciale înainte să cureți bine lanțul, că iese pe dos. Nu te gândi la prostii, ideea e că mai rău faci, adăugând ulei peste noroi! Pai ce-ai făcut, mă, nene, măăă!?😀

8. Ia-ți niște mănusi de latex. Iar, conotațiile astea! Nu, nu, chiar sunt de latex și nu le folosești dezbrăcat. Sau poate ai vreun fetiș cu biciclete, treaba ta! Știi și tu cât de greu se ia mizeria uleioasă de sub unghii, freci cu săpun și cu fairy sau motorină de împuți cartierul și dormi pe preș fără pernă. Dar, hei, am o soluție, secretă până acum (pentru mine) - bagă fairy sau săpun lichid cu zahăr și la sfârșit dai cu apă. Mamăăă, să vezi ce blesteme îmi iau dacă încerci și îți pică unghiile, că eu nu am încercat încă! Dar te rog să îmi zici dacă a funcționat, eu nu prea îmi spăl bicicleta, deci nu mă murdăresc la noroiul de sub unghii! 😀 
     Hai că am scris un pic și azi. Știu că te-am păcălit că erau 10, dar pe unele site-uri sunt și mai mulți pași. Tu poti să faci doar unul sau chiar mai mulți, ideea e să te bucuri de bicicleta ta, și dacă ai grijă de ea, ai și de portofel. Uaaa, ce romantic sună! Mă scuzați, am altă rețetă din cauza covid și încă nu m-am obișnuit cu efectele! Ce tare, salon se cheamă și la Bălăceanca, si la Hair Style! Hai cu masca, sora meaaaa! 😀😀😀
goldgenie.com
goldgenie.com