29 septembrie 2022

Reguli de mers cu bicicleta

    Mie când îmi vine nu mă mai lasă. Hai că am scris deja bucata de azi (n.b. ieri) și mai am cuvinte în cap, tre' să le pun pe foaie. Am zis că trebuie să mai variez un pic scrisul zilnic cu ceva articole cu dedicație. Am încercat mai demult să scriu despre regulile scrise sau nescrise din ciclism, dar sunt atât de multe articole că te poți uita și tu, nu mai pierd timpul să copiez articolul și să traduc. Hait, mi-am deconspirat "inspirația", la naiba. Aș vrea să scriu care cred eu că sunt niște reguli de bun simț de mers pe bicicletă, nu neapărat oficiale sau acceptate. Vreau să pun pe foaie crezul meu în ceea ce privește un mers normal pe bicicletă. Să-i dăm drumul!

    Numărul 1. Cel mai important când mergi cu bicicleta e să cunoști si să respecți regulile de circulație. Am permis și știu multe dintre ele, așa că mi-e ușor să cer asta. Dar gândește-te câți biciclisti trec pe roșu sau interzis, câți traversează pe trecerea de pietoni călare pe bicla și au pretenția că au prioritate!? Destui, cred. Vârsta minimă a unui biciclist pe drumul public să fie 12 ani însoțit de un adult sau peste 14 ani. Am impresia că e și lege cu vârsta minimă pe drumul public. Da, este, minim 14 ani. Bun.

    Numarul 2. Poartă cască. Știu că e o întreagă dezbatere on și off line despre cască, pro și contra, nu mă interesează. Eu susțin purtatul căștii, chiar și prin lege să fie obligatorie, altfel amendă. Eu vorbesc din propria experiență, mi-a salvat scalpul de cel puțin 3 ori, cât p-aci să nu mai scriu acilișea, parol. Niciun drum fără cască. Și nici fără ochelari, aș completa. De fiecare dată când am ieșit fără ocheane am luat o muscă-n obiectiv de mi-a stat imaginea. Așa că pune termopanu' la ochi și protejează-te.

    Numărul 3. Mergi defensiv și gândește că ești invizibil. Că de multe ori chiar așa e, lumea nu te vede. Când mergem în grup mai avem o glumă când cineva nu ne dă prioritate: "ce vrei, frate, omul s- asigurat, nu venea nicio mașină!'. Nu, decât noi pe biciclete. Am avut și eu incidente în trafic pentru că nu am avut cum să evit, am frânat și tot am intrat în mașina respectivă, dar măcar nu m-am fărâmat, nu am stricat bicicleta, perfect. Cum o învăț și pe fie-mea, asigură-te și când ai verde, nu îți e garantată libera trecere!

    Numărul 4. Nu depăși coloana de mașini de pe banda 1 pe partea dreaptă. Știu mulți care au luat portiere în nas și ghidon de s-au facut aviatori instant. Stiu că poti lua uși și mergând între benzile 1 și 2, dar sunt sanse mai mici decât lângă bordură. Tot aici aș trece și mersul razant pe langă oglinzile mașinilor parcate. Eu mereu îmi iau o marjă cam de o ușă și stau mai departe de cârdul de mașini staționate, de multe ori am fost surprins de câte o ușă larg și senin deschisă dar am apucat să evit că nu eram prea aproape și nici viteză mare nu aveam.

    Numărul 5. Nu merge cu bicicleta pe trotuar cu viteză. Știu că sunt cazuri când ai pista de bicicleta pe trotuar (precum cele de cacao din Târgoviște). Dar dacă le folosești, nu băga lumea în sperieți. La fel și cu mersul pe bicicletă prin parc, pe aleile pietonale, de îți stă înghețata în gât din cauza unor idioți viteji. La naiba cu ei! La fel, e și pistă de biciclete, dar dacă vrei să mergi cu viteza luminii, mergi, frate, pe stradă sau în pădure ca să nu mai stresezi lumea gratuit. Și ce dacă nu te mai vede nimeni, dar și noi vedem un prost mai puțin.

    Numărul 6. Fă-te cât mai vizibil. Eu am noroc, că îmi place să fiu fistichiu, să mă vadă lumea la propriu, să nu mă calce cu basculanta că "nici nu l-am vazut, dom'le milițist!". Unii merg cu luminile aprinse chiar și ziua, nu am ajuns acolo, dar noaptea nu ies fără licurici, nici până la pariurile de la colț.

    Numărul 7. Răspunde la salut, du-te-n mă-ta de important! 😂😂😂 Se vede că sufăr din cauza asta, am tot salutat bicicliști pe stradă și nu mi-au răspuns și i-am injurat ca lumea, dă-i în mă-sa. Nu zic să mergi prin oraș și să saluți pe toata lumea ca Sergiu Mirică la metrou, dar când ești aiurea pe câmpuri, dă și tu din cap sau mână dacă nu știi să vorbești, mutule.

    Numărul 8. Nu arunca resturi de batoane și geluri pe unde ți se năzare, bagă-le în buzunar și le arunci când găsești un coș de gunoi. Cojile de banane nu se pun, că sunt biodegradabile, dar parcă tot e nașpa să le vezi pe asfalt, aruncă-le și tu în boscheți, iarbă sau rigole. Promovăm ciclismul și ne facem și nouă un bine că e mai puțin gunoi. Gata, cetățean model am ajuns!

    Numărul 9. Nu asculta muzică la căști în trafic. Consider că te expui unui pericol uriaș nefiind în contact total cu mediul înconjurător. Eu pot să spun că de când merg cu bicicleta am un simț mult mai dezvoltat și percep mai repede mașinile care se apropie din spate. Atât de mult că uneori am impresia că e o mașina și nu e nimic. Dar mai bine să mi se pară că e decât să fie și să nu realizez. 

    După cum vezi, nu am atins regulile legate de mersul în pluton, ce să faci la curse, cum să te antrenezi și recuperezi, alea sunt prea multe și complicate, și nu sunt general valabile, așa că te-am plictisit doar cu astea 9. Mulțumesc pentru atenție și dacă vrei să lași o atenție îți multumesc și mai mult. Hai pa și ura la toată lumea!

Nici chiar așa :)))



2 comentarii:

  1. Eu trec pe rosu, recunosc. Nu mereu, dar de multre ori, daca traficul o permite. E mai safe pentru mine sa ma prinda din urma la o anumita viteza coloana de masini din care am plecat decat se plec odata cu masinile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt in masura sa dau lectii, si eu plec de multe ori inainte sa apara verdele dar fix dupa galbenul celorlati si avand grija la cei care forteaza rosul.

      Ștergere